ابراهیم رفیعی در آیین تجلیل از کارگروههای تخصصی استانی برتر طرح ملی مهارتهای رقومی اعلام کرد که این برنامه بر اساس تکلیف قانونی ماده ۶۶ برنامه هفتم توسعه و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا میشود. جامعه هدف اصلی طرح، معلمان و دانشآموزان به عنوان سرمایههای انسانی آینده هستند.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش پیش از این در مقطع متوسطه اول درس فناوری داشت، گفت: «نیاز بود این آموزشها کاملتر و منظمتر شوند. پس از هماهنگیهای لازم در سطح وزرا، موسسهای از سوی وزارت ارتباطات به عنوان مجری معرفی شد و از شهریورماه اجرای طرح به صورت جدی آغاز گردید.»
رفیعی افزود: ابتدا تمرکز بر آموزش معلمان بود تا خود آنها با مهارتهای مورد نظر آشنا شوند. در این مرحله یک دوره عمومی هوش مصنوعی از طریق شبکه شاد برگزار شد که نزدیک به ۱۸۰ هزار معلم در آن شرکت کردند.
از بهمنماه آموزش دانشآموزان شروع شد. دانشآموزان به جای فضاهای عمومی مجازی، از سکوی اختصاصی «مهارتگری» استفاده کردند که امکان فعالیت هم به صورت آنلاین و هم آفلاین را فراهم میکرد و بستههای پشتیبانی آموزشی نیز در اختیارشان قرار گرفت.
وی ادامه داد: با وجود شرایط نامناسب فضای مجازی در آن مقطع، دانشآموزان به صورت فردی و گروهی و با تعامل با معلمان فعالیت خود را ادامه دادند.
از ابتدای بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروز، طرح «بهاره» از فروردین تا سوم خرداد اجرا شد و هر هفته از دانشآموزان، مدارس و مناطق پیشتاز تقدیر به عمل آمد. اکنون مرحله دوم با عنوان «عیدانه» در جریان است.
تاکنون ۷۱ هزار معلم آموزشهای پایه را در شبکه شاد مشاهده کردهاند، ۱۷۹ هزار معلم در کانال آموزشی عضو هستند و ۳۸ هزار دانشآموز در این شبکه فعالند. همچنین ۱۵۲۰ معلم و ۸۰ هزار و ۶۰۰ دانشآموز دوره آموزش پایتون را با موفقیت به پایان رساندهاند.
رفیعی گفت: مرحله بعدی طرح بر آموزشهای عمیقتر و پروژهمحور متمرکز است. دانشآموزان و معلمان باید پروژههای عملی انجام دهند و کسانی که موفق شوند به مراحل بالاتر راه پیدا میکنند. در تابستان نیز آموزشهای حضوری در پژوهشسراها برگزار خواهد شد.
در مرحله چهارم، جشنواره ملی برگزیدگان برگزار میشود که در نهایت حدود ۳۰۰ معلم و ۱۰۰۰ دانشآموز نخبه انتخاب خواهند شد. این افراد به سطحی از مهارت میرسند که میتوانند به عنوان «منتور» (آموزشدهنده) در سطح ملی و منطقهای فعالیت کنند و چرخه آموزش خودکفا شود.
مدیرکل دفتر متوسطه نظری تأکید کرد: هدف این است که هر دانشآموزی در هر نوع دبیرستانی در ایران بتواند این آموزشها را کاملاً رایگان دریافت کند، در مسابقات علمی شرکت نماید و با پیشرفت بیشتر، جوایز ارزشمندی بگیرد. دانشآموزان نخبه در سطح ملی نیز به موسسات دولتی و خصوصی برای اشتغال معرفی خواهند شد.
این طرح با همکاری بخش خصوصی معرفیشده از سوی وزارت ارتباطات و به صورت مشارکتی بین دو وزارتخانه اجرا میشود و قرار است در سالهای آینده گسترش یابد. مهارتآموزی و تحقق عدالت آموزشی دو هدف اصلی این برنامه راهبردی هستند.




نظر شما